Dit seizoen publiceert PEC Zwolle als club regelmatig een update, waarin de club hun achterban op de hoogte willen brengen van de recente ontwikkelingen binnen PEC Zwolle. We hechten er als club veel waarde aan om supporters, sponsoren en andere betrokkenen regelmatig te informeren over de voortgang en veranderingen die plaatsvinden. Aan het woord algemeen directeur Xander Czaikowski.
Jaarverslag
Binnenkort publiceren we ons jaarverslag over het boekjaar 2023-2024. Voor ons was dat seizoen op sportief vlak het jaar van de terugkeer in de Eredivisie. Na de knappe prestatie om binnen een jaar de Keuken Kampioen Divisie te verlaten, stond Johnny Jansen, toen nog als nieuw gezicht, voor de pittige taak om PEC Zwolle in de Eredivisie te houden. Daarin slaagde hij gelukkig met verve. Ongeveer een maand voor het competitieslot wisten we onszelf veilig te spelen en uiteindelijk werd een verdienstelijke twaalfde plaats behaald.
Niet alleen sportief werd er veel werk verzet, ook financieel. We herstelden ons verder van het degradatiejaar waarin een verlies van €1,8 miljoen werd geleden. In het seizoen 2023-2024 werd er voor het eerst in jaren weer winst geboekt: ruim €1 miljoen. Dit zorgde direct voor een positief eigen vermogen, waardoor we in het eerste jaar waarin we een plan van aanpak kregen opgelegd vanuit de voetbalbond, een structurele verbetering konden laten zien. De FRS-score komt daardoor uit op negentien punten, waar minimaal vijftien punten vereist zijn. Het Financieel Rating Systeem (FRS) van de KNVB beoordeelt jaarlijks de financiële positie van licentiehouders op basis van zes kernvariabelen, waaronder werkkapitaalpositie, solvabiliteit en personeelskostenratio, waarbij een score wordt toegekend die aangeeft of de licentiehouder financieel gezond is of een verbeterplan moet opstellen. Het transferresultaat, mede door de (door)verkoop van Thomas Beelen en Gustavo Hamer en de recordverkoop van Danique Noordman naar Ajax, kwam uit op €5,5 miljoen. Na de bijna €2,5 miljoen van een jaar eerder, betekende dit een dikke verdubbeling. Waar in het seizoen 2022-2023 het transferresultaat onvoldoende was om het negatieve bedrijfsresultaat te dekken, was dat nu wel het geval. Een positieve ontwikkeling. Uitgangspunt is immers om niet de volledige transferinkomsten op te laten gaan aan operationele verliezen.
Ook de commerciële omzet groeide. Zo ging de begroting van €10,7 miljoen naar €14,5, miljoen, een nieuw hoogtepunt voor PEC Zwolle. De verwachting is dat dit komend seizoen verder stijgt. De inkomsten uit sponsoring is met €2 miljoen gestegen naar €7,4 miljoen. Het gaat PEC Zwolle financieel gezien dus voor de wind. Door de promotie stegen ook de tv-gelden, ten opzichte van het seizoen in de Keuken Kampioen Divisie van €1,4 miljoen naar €3,0 miljoen. De omzet uit wedstrijdbaten steeg ook, mede door de uitverkochte publieke tribunes. De omzet uit merchandise is, mede door de overstap naar adidas, meer dan verdrievoudigd. Vanaf het seizoen 2023-2024 werkt PEC Zwolle voor wat betreft de merchandise samen met Voetbalshop.nl en bestaat de omzet uit een percentage van de omzet van de door Voetbalshop verkochte PEC Zwolle artikelen. Binnenkort is het complete jaarverslag te vinden op onze website.
Bezetting hoofdtribune
Een andere belangrijk punt om te benoemen in deze update is de bezetting van de hoofdtribune. Die valt, in vergelijking met de publieke tribunes, die voor het tweede jaar op rij uitverkocht zijn, uit de toon als het gaat om de bezettingsgraad. Gedeeltelijk komt dit doordat niet alle business seats die weldegelijk zijn verkocht bezet zijn tijdens wedstrijden, maar tegelijkertijd is er ook een commerciële uitdaging. We willen, net als de publieke tribunes, een zo vol mogelijke hoofdtribune. Afgelopen jaar was het doel meer business seats te verkopen door te starten met all-inclusive concept, maar dit heeft nog niet het gewenste resultaat gehad. Daarom worden dit jaar andere opties onderzocht. Dit vormt echter een uitdaging, omdat bij de stadionaanpassingen van enkele jaren geleden diverse horecapunten, toiletgroepen en opgangen zijn komen te vervallen. Desondanks wordt er gewerkt aan een plan om het aantal business seats uit te breiden op plaatsen waar schaarste is en om op locaties zonder schaarste te onderzoeken of deze omgevormd kunnen worden tot publieke tribunes. Overigens zijn er recent vijftien stoelen toegevoegd aan Skybox 5, die na renovatie is opgeleverd en volledig uitverkocht is. Net als Skybox 1 stond deze skybox twee jaar geleden nog leeg.
Sinds begin dit seizoen is er daarnaast een pragmatische aanpak voor regiobinding waarmee we zakelijke netwerken uit de regio in samenwerking met Regio Zwolle United verbinden tijdens onze thuiswedstrijden. Hiervan zien we al snel resultaat met tegen AZ zelfs meer dan 250 potentiële sponsoren uit verschillende netwerken. Bovendien wordt ook gekeken of het mogelijk is om de zakelijke hoofdtribune deels publiek te maken.
Fantastische opbrengst goede doel
Er werd twee weken geleden dan misschien niet gevoetbald, wel vond in de karakteristieke Koelwaterhal een groots feest plaats. Zaterdagavond 12 oktober was deze locatie namelijk dé plek voor Una Notte sPECtacolare. Een feest van en voor de club. Het doel was om zoveel mogelijk geld op te halen door de verkoop van kavels voor het bijzondere goede doel: De Magie van PEC. Met onze ruim 250 gasten werd deze avond een fantastisch bedrag van €219.225,- opgehaald waarmee we de komende jaren zoveel mogelijk bijzondere doelgroepen als kwetsbare kinderen en eenzame ouderen blij kunnen maken. Een heel sfeerverslag van deze bijzondere avond lees je hier. Bij deze wil ik graag iedereen die op wat voor wijze dan ook een (financiële) bijdrage heeft geleverd aan deze succesvolle avond hartelijk bedanken.
Horeca
Sinds dit seizoen zijn er ook aanpassingen doorgevoerd op het gebied van horeca. Zoals bekend is Lumen Hotel & Events onze strategische partner op dat gebied. Sinds de uitbreiding van het stadion, waarbij veel nieuwe tribune stoelen zijn toegevoegd, is de vraag naar catering in de omloop sterk gegroeid, vooral op de oost tribune die aanzienlijk is uitgebreid. Hoewel dit een uitdaging vormt voor de beschikbare ruimte en snelheid van de service, biedt het ook kansen om de faciliteiten verder te optimaliseren en tegemoet te komen aan de toenemende vraag van onze supporters. Voor aanvang van dit seizoen hebben we samen met Lumen een aantal veranderingen doorgevoerd en evalueren wij dit constant.
De belangrijkste veranderingen zijn:
- We hebben warme food-items uit de bestaande units gehaald en hiervoor vier aparte units gecreëerd.
- We draaien een proef op de zuidtribune met QR-code bestellingen, waarbij er een speciaal afhaalpunt is ingericht.
- We hebben 50cl petflessen voor frisdrank geïntroduceerd.
De invoering van de petflessen bevordert de snelheid enorm, maar wij zien ook de nadelen. Doordat de inhoud fors is, is de prijs ook evenredig. Bij een vergelijk met andere voetbalstadions zitten wij bij PEC Zwolle qua prijs overigens wel in de middenmoot. Op de petflessen zit net als op de drinkbekers statiegeld. Ook is het mogelijk om je statiegeldflessen te doneren aan de club. Met het geld wat daarmee wordt opgehaald worden sfeeracties vanuit de club bekostigd. Na twee oefenwedstrijden in het stadion en de afgelopen thuiswedstrijden (de wedstrijden tegen Almere City FC en NAC Breda zijn nog niet meegerekend) staat de teller inmiddels op €406,-.
IBA
Tot slot. Begin deze week hebben we een update verstuurd over de pilot rondom Identity Based Access. Daar hebben we deze week een constructief gesprek over gevoerd met de gemeente Zwolle, wat de komende weken verder wordt gevoerd. Zodra er meer nieuws en duidelijkheid is, zullen we daar een update over doen op de website en naar onze seizoenkaarthouders en sponsoren.